Amsterdam, 9 september 2019
SIRE lanceert vandaag haar campagne Waardeer het. Repareer het.
We gooien in Nederland veel waardevolle spullen weg. Wekelijks wordt alleen al bijna 10,9 miljoen kilo aan elektrische apparaten en textiel afgedankt. Spullen die na een kleine reparatie vaak nog prima mee kunnen. Met de campagne hoopt de Stichting Ideële Reclame Nederlanders te bewegen hun kapotte spullen te repareren door mensen bewust te maken van de waarde van die spullen. Of het nu gaat om een lekkend koffiezetapparaat, een kapotte koffer of een spijkerbroek met een gat.
Repareerhet.nl
Op de website Repareerhet.nl kunnen bezoekers aangeven wat ze willen repareren en hoe ze dat willen doen: zelf, samen doen of laten doen door een professionele reparateur. Onder samen doen zijn alle Repair Cafés in Nederland te vinden.
“Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos. Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren. Veel Nederlanders denken pas aan repareren als het € 100 of meer kost om een nieuwe te kopen”, aldus Lucy van der Helm, directeur van SIRE. “Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.”
“We weten dat veel Nederlanders barrières zien als zij overwegen producten te repareren”, vertelt prof. dr. ir. Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft. “De campagne van SIRE is er op gericht om een aantal van deze barrières weg te nemen en de motivatie om te repareren te verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Mensen zijn trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee én minder belastend voor het milieu dan weggooien. En als je eenmaal iets succesvol hebt gerepareerd, is de kans groter dat je de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt. Dat wil deze campagne stimuleren.”
Over campagne ‘Waardeer het. Repareer het’
Met de campagne wil SIRE mensen laten nadenken over de waarde van hun spullen. Het online platform repareerhet.nl biedt de consument de helpende hand om zelf te gaan repareren, samen te repareren of te laten repareren. De campagne zal overal te zien zijn: TV, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor en sociale media.
Ondersteunend onderzoek
- 70% gooit klein huishoudelijk apparaat vaker weg dan dat reparatie overwogen wordt
- Slechts één op dertien consumenten let op repareerbaarheid bij aanschaf van een product
- Tweederde is overtuigd dat nieuw kopen goedkoper is dan repareren
- 82% weet dat repareren beter is voor het milieu
- 91% is trots als het gelukt is zelf iets te repareren
- 77% gaat sneller over tot reparatie als ze eerder met succes hebben gerepareerd